Sync kan være din måde at tjene penge som musiker
Det kan betale sig at tænke ud af boksen, når du vil tjene penge på din musik. Husk på, at musik i dag bruges i en række sammenhænge og inden for adskillige nicher. Dine tanker bør derfor ikke kun centrere sig om koncerter og pladeudgivelser, når du tænker musik og muligheden for at leve af de gode toner. Faktisk har sync vist sig at være en af nutidens bedste og mest givende måder at tjene penge som musiker.
Kilde: Pixabay
Sync handler om at afsætte musikken til det rette marked
En sund musikerøkonomi afspejler sig delvist i at have klare aftaler og afgrænset ansvarsområder indbyrdes i bandet. Lige så vigtigt kan det være at hive penge hjem for noget af al den musik, du og bandet laver. Betegnelsen sync, eller den lange udgave synchronization, refererer til brugen af musik inden for områder som film, TV, reklamer og computerspil. Altså er der i høj grad tale om sammenspillet mellem musik og medier. I dag fremhæver flere sync som en givende måde at tjene penge som musiker. Du kan med andre ord overveje at pitche din musik til enten film, TV, reklamer eller computerspil i håb, om at den indeholder lige netop det, producenterne søger.
Musik til film, serier og TV
Musik betyder meget for en film, serie eller TV-udsendelse. Af den grund udvælges musikken også med stor omhu inden for dette felt. Blandt andet vægtes stemning, klipperytme og udtryk, når det rette stykke musik udvælges til en film, serie eller udsendelse. Som musiker betyder det, at du kan arbejde med effekter såsom tempo samt lyse vs. mørke toner. Som så kan dette område være et af de lidt svære at komme ind på, men hvor intet vover, intet vinder.
Kilde: Pixabay
Musik i reklamefilm
Det er et udbredt argument, at musik i reklamer påvirker hjernen i særdeleshed. En reklame uden musik yder langt fra samme indflydelse som en reklame med musik. Det er en god nyhed for dig som musiker. Det betyder nemlig et stort marked, inden for hvilket du kan afsætte din musik. Ofte er reklameproducenter på udkig efter musik med evne til at vække stærke følelser. Matcher det med din musik, er reklamebranchen måske stedet for dig. Til det skal tilføjes, at det oftest kan betale sig at lege lidt med stilarterne, så du giver reklamebureauerne noget at vælge iblandt.
Musik til computerspil
Markedet ser et konstant flow af nye computerspil. Hver især har disse spil tilknyttet en specifik form for baggrundsmusik. Det er eksempelvis tilfældet for spillemaskiner. Måske du kan overveje online casino og spillemaskiner, når du søger et passende marked for din musik. Et hurtigt blik på nutidens spillemaskiner bekræfter, at der i nichen især er efterspørgsel på toner, som virker afslappende og samtidig opfordrer til handling. Hvis du mener at kunne komponere toner, der stemmer overens med det, er der potentielt mulighed for at afsætte din musik til denne niche. En anden mulighed er at forsøge dig med de mange spilapps, der konstant udvikles. Hver og en af de udstyret med musik. Tænk bare på en populær spilapp som Candy Crush Saga. Hvem ved; Måske du er i fuld færd med at komponere den næste titelmelodi til et populært spil?
Kort sagt handler det om at give kreativiteten frit flow, når du vil finde måder, hvorpå du kan leve af din musik. Gå på opdagelse blandt de mange nicher og områder, der dagligt bruger musik i deres arbejde. Med en intro til sync har du ovenfor fået lidt idéer til at komme i gang med jagten.